Kde překonávají podmínky a kde zaostávají
Výsledky vzdělávání do velké míry ovlivňují sociální podmínky – destabilizující chudoba a socioekonomická rozvinutost. V některých mikroregionech ovšem dokážou sociální podmínky překonávat. Jinde vzdělávání naopak zaostává. Pro každou obec s rozšířenou působností (ORP) jsme spočítali, jak by měla vypadat vzdělávací neúspěšnost a výsledky testování vzhledem k sociálním podmínkám – a čísla porovnali s realitou.
Tři čtvrtiny ORP mají výsledky odpovídající tamním podmínkám. V 18 ORP jako Litvínov nebo Bruntál dokážou nad očekávání předcházet vzdělávací neúspěšnosti. V dalších 20 ORP jako Tišnov nebo Opava zase dosahují nad očekávání vysokých výsledků testů. Bohužel je stále vysoký počet ORP, které mají nadměrný neúspěch nebo zaostávají ve výsledcích testování. Nejkritičtější kategorii představují obce, ve kterých se obě podoby zaostávání spojují. Nejčastěji se nachází na periferiích Plzeňského a Ústeckého kraje. Zjištění ukazují, které ORP musí zapracovat na své sociální politice, a kde by se měli zaměřit na vzdělávání.
Pro zobrazení detailu ORP jej vyberte z mapy nebo pomocí textového pole
Hlavní zjištění
- Sociální podmínky vysvětlují přes 70 % rozdílů vzdělávací neúspěšnosti i 70 % výsledků testování mezi regiony. Ve většině regionů vzdělávací neúspěšnost i výsledky testování odpovídají sociálním podmínkám. Přibližně třetina ORP však zaostává z hlediska vzdělávací neúspěšnosti žactva a desetina ORP co do výsledků testování. Jedná se o ORP v Ústeckém a Plzeňském kraji, ostrůvky zaostávání však můžeme najít ve většině republiky. Oba typy zaostávání se často nemusí kumulovat, ale jednotlivě trápí různá ORP.
- Překonávat sociální podmínky dokáže zhruba desetina ORP. Relativně nižší vzdělávací neúspěšnost například nacházíme ve strukturálně znevýhodněných ORP Ústeckého (Kadaň, Litvínov) a Moravskoslezského kraje (např. Rýmařov, Krnov, Bruntál). V nich se často snaží o zlepšení sociální a vzdělávací situace omezením segregace, prací s komunitami, předškolním vzděláváním a zapojením sociální práce. (Detailnější popis v katalogu Dobré praxe a na webu Desegregace.cz).
- Lepší výsledky testování, než by odpovídalo sociální situaci, mají ORP napříč Českem. Jsou například v Moravskoslezském a Zlínském kraji. To může souviset s kvalitou škol i sociálním a kulturním kapitálem rodičů, kteří se více zapojují do vzdělávání či platí různé školní aktivity a doučování. Pravidelné ověřování kompetencí a dovedností u žáků v ČR bohužel zatím neprobíhá, a proto musíme vycházet ze starších výběrových šetření a dat jednotné přijímací zkoušky.
- Zaostávání za sociálními podmínkami může souviset s nízkou schopností sociálního systému obcí a krajů pomáhat rodinám v nouzi, příčiny mohou být i v samotném vzdělávání. Může jít o kvalitu řízení škol, spolupráci škol s OSPOD a sociální práce, dostupnost kvalitních učitelů, psychologů či předškolní péče. Důvodem mohou být také velké rozdíly v kvalitě škol, kdy sociálně znevýhodněné děti končí na horších či částečně segregovaných školách. Důležitost jednotlivých faktorů pro různé typy ORP mapuje sekce Faktory úspěchu.
- Oba typy zaostávání kumuluje relativně málo ORP. Jde o osm ORP, nejčastěji v Plzeňském a Ústeckém kraji, které mají vysoké sociální problémy a nízkou úspěšnost. Řešení proto budou specifická pro jednotlivé regiony a detailněji se jim věnují mikroregionální analytické reporty (budou aktualizovány během léta 2025).
- Kvalita vzdělávání často odpovídá sociálním podmínkám v ORP s velkými sociálními problémy. Patří mezi ně Aš, Havířov nebo Děčín. V těchto místech nelze na zlepšení vzdělávání rezignovat, ale musí se zaměřit i na řešení výchozích sociálních problémů rodin.
Kde vzdělávání zaostává za sociálními podmínkami
- Kombinace zaostávání v ORP Plzeňského a Ústeckého kraje
V ORP Tachov, Stříbro a Stod v Plzeňském kraji a Podbořany, Žatec a Roudnice nad Labem v Ústeckém kraji se kombinuje jak vyšší neúspěšnost, tak nižší výsledky testování vzhledem k sociálním podmínkám. Jedná se o jediné kraje, kde je více než jedno celkově zaostávající ORP. - Relativně vyšší neúspěšnost v periferiích republiky i krajů
V neúspěšnosti zaostávají periferie. Může jít o příhraniční oblasti (Tachov, Rumburk nebo Trhové Sviny) i vnitřní periferie krajů (Slaný, Vysoké Mýto, Moravské Budějovice, nebo Vimperk). V takových ORP nalezneme typicky jen jeden typ zaostávání.
Kde vzdělávání sociální podmínky překonává
- Severozápad Čech není otloukánek statistik a úspěšně snižuje neúspěch
Část Ústeckého a Karlovarského kraje dokáže výrazně snižovat neúspěch vzhledem k náročným sociálním podmínkám žáků. V Kadani se daří řešit problémy s bydlením a zapojovat neziskové organizace do škol. V Litvínově se systém řídí komplexně pod taktovkou zřizovatele. V Mostě došlo k propojení OSPOD, škol, sociálních služeb a dalších aktérů. Výsledkem je, že například v Litvínově nedokončí ZŠ 5,7 %, zatímco v sociálně podobných ORP je to 9,2 %. - Část Moravskoslezského kraje snižuje neúspěšnost
Mezi úspěšnými regiony Moravskoslezského kraje nalezneme dvě skupiny. První jsou ORP s velkými sociálními problémy, jako Bruntál, Krnov nebo Rýmařov, které dokážou i díky snižování sociálního vyloučení a koordinovanému přístupu omezovat vzdělávací neúspěšnost. Druhá část jsou ORP s průměrnými sociálními problémy (např. Nový Jičín), které dokážou dosahovat velmi nízkých hodnot vzdělávací neúspěšnosti. Opava a Havířov kromě neúspěšnosti dokážou nad očekávání zvyšovat výsledky testování. - Regiony na Moravě výsledkově nad očekáváním
Výsledky nad očekáváním má řada ORP na Vysočině, v Jihomoravském a Zlínském kraji. Může to souviset s kvalitou výuky, ale na hlubší analýzy chybí potřebná data. - Ostrůvky úspěšných
Některá ORP mimo výše zmíněných dokážou překonávat sociální podmínky. U vzdělávací neúspěšnosti se jedná o Ostrov, Blansko nebo Náměšť nad Oslavou. U výsledků testování pak například Boskovice, Ostrov nebo Ústí nad Orlicí. U nich se strategie mohou lišit – může se jednat jak o specifika regionu, tak o kvalitu řízení. Blíže se podmínkám a faktorům věnují mikroregionální reporty. - Ostrov, Opava a Havířov jako premianti
V Česku existují pouze tři ORP, kde výrazně překonávají neúspěšnost i výsledky testování. Jedno je v Karlovarském (Ostrov) a dvě v Moravskoslezském kraji (Opava a Havířov). Překonávání se výrazně promítá do úspěšnosti žáků. V Ostrově například nedokončí základní vzdělání o polovinu méně žáků než v sociálně podobných ORP (2,5 % vs. 5,5 %). V Opavě má pak o třetinu více žáků s výbornými výsledky v JPZ než v sociálně podobných ORP.
Definice a smysl Výsledků vzhledem k sociálním podmínkám
PAQ Research vypočítává pomocí regresní analýzy, jestli je vzdělávací neúspěšnost a výsledky testování vyšší, nižší, anebo odpovídají sociální situaci regionu. Analýza predikuje, jak vysoká by měla být vzdělávací neúspěšnost a výsledky s danou úrovní destabilizující chudoby a socioekonomické rozvinutosti. Tato predikovaná vzdělávací neúspěšnost a výsledky se porovnávají se skutečnou hodnotou neúspěšnosti/výsledků.
Podle rozdílu predikované a skutečné hodnoty dělíme ORP do pěti skupin. U vzdělávací neúspěšnosti, jestli je Podle rozdílu predikované a skutečné hodnoty dělíme ORP do pěti skupin. U vzdělávací neúspěšnosti, jestli je výrazně nebo mírně vyšší než predikovaná, kde neúspěšnost odpovídá (přibližně stejná skutečná a predikovaná) a kde je mírně nebo výrazně nižší, než odpovídá sociální situaci (skutečná nižší než predikovaná). U výsledků testování pak, jestli výsledky jsou výrazně nebo mírně vyšší než by odpovídalo sociální situaci, odpovídají, anebo jsou mírně nebo výrazně nižší vzhledem k sociální situaci. U zhruba 10 % ORP nemáme dostatečný vzorek, abychom mohli vypočítat výsledky testování, a tedy ani jejich vztah vzhledem k sociálním podmínkám.