Koordinace vzdělávacích aktérů v Litvínově
Pochody neonacistů známé jako Bitva o Janov v roce 2008 místním ukázaly, že pokud chtějí, aby se v Litvínově dobře žilo, musí se sami zasadit o zlepšení situace. Úřady, školy, organizace sociální práce a služeb začaly spolupracovat, což se projevuje na výsledcích vzdělávání i sociálních podmínkách. Jednou z dobrých praxí je koordinace vzdělávací a sociální politiky na litvínovském úřadě. Dopady opatření jsou vidět v datech PAQ Research, podle nichž má Litvínov menší vzdělávací neúspěšnost, než území s podobnými sociálními podmínkami.
Oblasti dobré praxe
Setkávání neziskových organizací na území a sdílení informací
V Litvínově působí mnoho organizací zaměřujících se na sociální práci, nízkoprahových center mládeže a podobných institucí. Ty všechny pracují s dětmi z rodin, kterých se často dotýká dávková politika nebo s nimi spolupracuje např. OSPOD. I z toho důvodu dochází pod iniciativou města k pravidelnému setkávání, na kterém je prostor i pro informování o změnách v předpisech nebo zákonech, které jsou pro dané organizace relevantní.
„Pokud vyjde novela dávek, tak úřad práce proškoluje neziskovky a moje pracovníky na úřadu. Všichni pak lépe ví, jaké informace mají předávat klientům. Samotnému úřadu práce to šetří čas. Naopak třeba při novele zákonu o sociální ochraně dětí ostatní informujeme my, např. co dělat, když matka neuvede otce v rodném listě.“
Setkávání ředitelů a metodiků prevence z celého území
Ne všechny zapojené školy sídlí přímo v Litvínově. V každém ORP je i větší nebo menší počet venkovských, často malotřídních škol. Obyčejně mohou stát mimo zájem úřadu. V Litvínově se však snaží zapojit do jednání i ředitele z okolních obcí. To samé platí i pro pravidelná setkávání metodiků prevence. Aktivity jdou nad rámec povinných úkolů úřadu, ale mohou výrazně přispět ke zlepšení spolupráce a prevenci vzdělávacího neúspěchu dětí v celém území.
Obsah podobných setkávání zahrnuje i koordinaci společného postupu při akutních problémech. V době testování na covid ve školách zažíval úřad sporné situace, kdy rodiče odmítali, aby bylo jejich dítě testované. Úřad chtěl předejít různým postupům na školách, a proto se s nimi domluvil, že školy budou tolerovat rodiče, kteří nechtějí nechat dítě testovat, avšak toto dítě bude připojeno do výuky na dálku z domova. Po koordinaci s OSPODem bylo domluveno, že tato situace nebude hlášena, jelikož nenaznačuje nutně problematickou situaci, za kterou by bylo nutné ze strany orgánu ochrany dětí intervenovat.
Pravidelné schůzky pedagogicko-psychologické poradny, škol a OSPODu
Litvínovský region se potýká s velmi náročnou sociální situací. To vytváří tlak i na pedagogicko-psychologické poradny, které musí být schopny vyšší počet žádostí a případů odbavit. Z tohoto důvodu organizují každý čtvrtek schůzky se školami, na kterých si předávají informace a instrukce. Například o tom, v jakých případech poradnu kontaktovat, kdy mají školy děti posílat rovnou a kdy s nimi nejdříve pracovat ve škole. Někteří zaměstnanci poradny působí jako psychologové nebo speciální pedagogové přímo v místních školách, což nadále zlepšuje spolupráci a koordinaci.
Na další platformě probíhá i častá komunikace s pracovníky OSPOD. Pro školy je totiž náročně v těchto případech vyhodnotit jaké mají vůbec kompetence a kdy do procesu již zapojit OSPOD, aby se nejednalo o zbytečný požadavek. Odbor školství a sociálních věcí se pak také účastní výchovných komisí. Podnět ze škol většinou přichází na odbor školství a sociálních věcí, kde vyhodnocují, jestli se jím budou dále zabývat aktéři sociální práce nebo je nutné zapojit OSPOD. Škola zároveň dostane zpětnou vazbu, která informuje nejenom o dalším postupu v případu, ale i o samotném podání podnětu.
„Skryté záškoláctví je vždy složité řešit. Jsme domluveni se školami, že hlásí tyto případy přestupkové pracovnici u mne na odboru. Ta má tu výhodu, že má pracovníka OSPODu vedle sebe v kanceláří a společně se tak domluví na dalším postupu. Vždy se snažíme zjistit, jaká je konkrétní situace v rodině, když potřebujeme, spojíme se i s úřadem práce. Ne vždy to ale jde.“
Placení pomůcek skrze úřad práce
Pokud potřebuje dítě podporu, je možné využít i proplacení podpory úřadem práce přímo škole. Může jít např. o pomůcky. Jedním z případů může být odhalení špatného zraku jednoho z žáků, o kterém rodiče nevěděli. Městský úřad pak společně se školou a rodinou domluví vyšetření a následně třeba i nákup potřebné pomůcky ve škole.
„Když přecházely dávky z města do gesce úřadu práce, zhruba v roce 2012, přešla na úřad práce polovina mého odboru. S lidmi jsme kamarádi, vídáme se i mimo práci, i proto spolupráce funguje velmi dobře.“
Doporučení prvních kroků pro zavedení dobré praxe
- Vytvořte si v území systém spolupráce v prevenci vzdělávacího neúspěchu. Měl by zahrnovat zřizovatele a jeho odbory školství a sociálních věcí (včetně SPOD), samotné školy a jejich vedení, provázané neziskové organizace zaměřené na terénní práci rodin s dětmi (SAS) či nízkoprahové kluby a centra pro mládež, úřady práce či policii (městskou i státní). Je nutné nastavit systém pravidelného setkávání na měsíční bázi, výběr témat na setkávání v menších skupinách konkrétních aktérů (např. novinky v legislativě či řešení vysokých absencí žáků).
- Pořádejte pravidelná metodická setkání s reflexí a sdílením zkušeností pro podpůrné pedagogické pozice ve školách z celého území ORP – např. pro výchovné poradce, preventisity, speciální pedagogy či obecně vedení škol. Organizační platformou může být odbor školství či pedagogicko-psychologická poradna. S jasně danými tématy pro setkání se bude práce těchto pracovníků díky sdílení zkušeností posouvat.
- Zásadní je maximální využití podpůrných opatření pro všechny potřebné žáky. Tomu může pomoci větší provázání škol a samotných školských poradenských zařízení, a to i skrze sdílení pozic (např. spec. pedagog pracující ve škole i v poradně).
Mikroregion v datech
Situace v území pohledem na data
Litvínov má díky zavedeným intervencím výrazně nižší míru vzdělávacího neúspěchu, než bychom vzhledem k sociálním podmínkám očekávali.
Míra neúspěšnosti vzhledem k soc. podmínkám (expertní pásma, 2023) | Destabilizující chudoba (expertní pásma, 2023) | Nedokončování základního vzdělávání (2017/18) | Nedokončování základního vzdělávání (2023/24) | Žáci na jeden úvazek asistenta pedagoga (2023/24) | |
---|---|---|---|---|---|
ORP Litvínov | výrazně nižší neúspěšnost než očekávaná | velmi vysoká | 9,6 % | 4,0 % | 33,8 |
Průměr sociálně podobných ORP | 12,3 % | 9,0 % | 47,4 |
Možnosti práce s daty
Seznamte se s daty, která pomáhají pochopit vztahy mezi vzděláváním a sociálními podmínkami. Vyberte si formu, která vám nejvíce vyhovuje.
Analytické zprávy
Pro každé ORP jsme připravili analytickou zprávu. Slabá a silná místa ve vzdělávání, porovnání a realistické cíle. Stáhněte si.Semináře nad daty
Sejdeme se ve vašem ORP a s různými aktéry společně diskutujeme o potřebách v různých oblastech. Zjistěte víc.DataPAQ
Regionální data o vzdělávání a sociálních podmínkách můžete snadno analyzovat a vizualizovat v nástroji DataPAQ.Kde hledat další inspiraci?
OSPOD Nymburk
V Nymburce pomáhá OSPOD školám s řešením problémů díky vyjasněným kompetencím a aktivnímu přístupu.
Personálně zajištěné školní poradenství v Ostravě
Jak město Ostrava zřídilo na 25 školách funkční poradenská pracoviště
Město Klášterec nad Ohří
Spolupráce škol, zřizovatele a sociálních služeb v Klášterci nad Ohří efektivně předchází vzdělávacímu neúspěchu