ZŠ a MŠ Údolí Desné
ZŠ a MŠ Údolí Desné je vzorovým příkladem, jak v malých obcích zachovat školní budovy, ale zároveň je spojit pod jedno ředitelství, a tím získat řadu výhod, které rozdrobení škol po malých obcích neumožňovalo. Nemusí se tak platit školník nebo provoz jídelny v každé budově. Učitelům není třeba nabízet zkrácené úvazky, protože se jim práce může rozdělit mezi více budov. Když je pro výuku potřeba velká tělocvična, převeze se žactvo školním autobusem, kam je potřeba. Školská právnická osoba navíc snižuje administrativní povinnosti vedení školy oproti pravidlům příspěvkové organizace přidružené k obci.
Příspěvek dobré praxe vznikl díky studii Řízení místních vzdělávacích systémů: Popis české neefektivity, zahraniční trendy a ostrovy dobré praxe, kterou publikoval PAQ Research díky financování Aspen Institute Central Europe. Celou publikaci najdete zde.
Příběh školy
školy stála potřeba rekonstrukce školy v Rapotíně po povodních, která by byla příliš komplikovaná. Z provizorního řešení, kdy žáci z Rapotína chodili do škol v okolních obcí, postupně vznikl svazek škol s jedním ředitelstvím. Velký podíl na změně měl tehdejší starosta Vladimír Mikulec, který se seznámil s myšlenkou svazkových škol v Rakousku a Švýcarsku.
Druhým důležitým podnětem pro založení byl postupný úbytek žáků v místních školách, protože část žáků začala dojíždět do škol v blízkém Šumperku. Zastupitelstva obcí byla nejdříve ke vzniku společné školy zdrženlivá, k jejich přesvědčení ale pomohly jak argumenty jedné z ředitelek, tak změna školského zákona umožňující vznik školských právnických osob. .
Oblasti dobré praxe
Úspory pramení z méně úvazků provozních zaměstnanců, nižšího počtu jídelen i větších dotací z projektů
Spojením škol se administrativní pracovníci koncentrují do jedné kanceláře. Odpadají tak výdaje za částečné úvazky, které by v menších školách spravovaly účetnictví, personalistiku, projekty apod. Případně by zmíněné činnosti v malých školách dopadly na hlavu ředitele či jeho zástupce.
Podobné výhody provázejí i údržbu školy. Na šest budov stačí 2,5 úvazku správce budov (školníka). Správci budov tvoří dostatečně velký tým pro pokrytí velké palety činností, takže se nemusí kvůli každé opravě nebo rekonstrukci shánět externí firma, jež by si za práci naúčtovala vyšší částku. Financování oprav nebo rozvoje budov je snazší díky vzájemné dohodě obcí a jednotlivých pracovišť – pokud je potřeba vylepšit počítačovou učebnu nebo tělocvičnu v jedné budově, investuje se jeden rok více zdrojů do vybrané budovy a později se finance zase vyrovnají mezi ostatní.
Spojením škol vznikla jediná vývařovna, z níž se rozváží strava do všech pracovišť a také do blízké základní školy mimo svazek. Úspory vznikají také při získávání vyšších částek z operačních programů (OP JAK), protože v nich často rozhoduje počet žáků školy:
„V operačních programech (např. OP Jan Amos Komenský) si sečteme všechny děti ze školky a ze školy, kde vychází určitá částka na dítě, a tím pádem získáváme daleko více finančních prostředků, než kdyby si žádala každá mateřská školka či škola s padesáti dětmi samostatně.“
Všechny děti mají díky autobusu dostupnou kvalitní tělocvičnu a po skončení v družině se v něm vozí domů
Prvním řešením pro zajištění dopravy žáků byly běžné linky MHD a jízdné za žáky doplácel zřizovatel. Časy začátku výuky byly (a jsou dodnes) na každém pracovišti v jiný čas, aby kopírovaly rozvoz žáků – jedno pracoviště začíná v 8:00, další v 8:05 a třetí v 8:15.
Zřizovatel a vedení školy se v roce 2013 dohodli na pohodlnější variantě vlastního školního autobusu, který financuje škola společně se zřizovatelem. Výhodou je, že bez fixního jízdního řádu lze využít výhody svazkové školy naplno a rozvážet děti například do tělocvičen nebo v různé časy ze školních družin:
„Autobus udělá za den čtyři okruhy. Přepravuje žáky do školy a ze školy, a to i po obědě a po odpolední družině. Navíc ho využíváme na přepravu žáků 2. stupně při tělesné výchově, protože máme jako svazková škola dvě tělocvičny pro tři budovy. Plus samozřejmě různé akce, divadla nebo výlety. Je to služba, kterou si jako svazková škola za podpory zřizovatele platíme.“
Škola s jedním ředitelstvím sdílí učitele, aby byl všude dobrý tělocvik nebo hudební výchova
Nespornou výhodou většího celku škol je sdílení učitelů napříč pracovišti. Učitel tělesné výchovy přejíždí mezi budovami a vykrývá výuku na druhém i části prvního stupně. Díky jeho zaměření na florbal se navíc otevřely další možnosti kroužků v zájmovém vzdělávání. Situace je obdobná s výukou hudební výchovy, kde se opět využívá učitelky, profesionální hudebnice, jež přejíždí mezi budovami.
Kombinace mateřské a základní školy pomáhá s přechodem mezi stupni vzdělávání díky společným akcím MŠ a ZŠ.
„Máme tři základní školy a tři mateřinky a může se stát, že potřebujeme převést pedagoga z jednoho pracoviště na pracoviště jiné. Část úvazku může učit v jedné obci a část úvazku v obci druhé. Škola mu nemusí složitě snižovat a zase navyšovat úvazek. Taktéž je to v mateřinkách, že v případě, kdy se nám počet dětí sníží na jednom pracovišti, nemusíme učitelky propouštět, protože si je můžeme přesunout na druhé pracoviště. Jedná se o tzv. sdílení pedagogů.“
Školu nezatěžuje stejná administrativa jako obec a její příspěvkové organizace
Zřizování školy jako školské právnické osoby zbavuje vedení školy zatěžující administrativy v podobě zveřejňování smluv do registru, protože škola není příspěvkovou organizací, na niž se vztahují pravidla pro hospodaření obce. S tím se pojí také méně povinností při pořádání výběrových řízení – pokud se týkají malých zakázek, nemusí se poskytovatelé dlouze soutěžit. Zřizování školy jako školské právnické osoby zbavuje vedení školy zatěžující administrativy v podobě zveřejňování smluv do registru, protože škola není příspěvkovou organizací, na niž se vztahují pravidla pro hospodaření obce. S tím se pojí také méně povinností při pořádání výběrových řízení – pokud se týkají malých zakázek, nemusí se poskytovatelé dlouze soutěžit. Škole tak stačí provést průzkum trhu. U dražších zakázek za statisíce nebo miliony se výběrové řízení pořádá (dle zákonných podmínek).
Doporučení prvních kroků pro zavedení dobré praxe:
Doporučení prvních kroků pro zavedení dobré praxe
- Zmapujte v území, zda má myšlenka svazkového školství podporu. Pro přesvědčení aktérů je dobré použít argumenty o finanční efektivitě i výhodách v pedagogice. Podrobněji popsáno ve studii Řízení místních vzdělávacích systémů: Popis české neefektivity, zahraniční trendy a ostrovy dobré praxe (PAQ Research, 2024).
- Seznamte se s metodikami MŠMT o svazkovém školství, načerpejte zkušenosti v již existujících svazkových školách a také u jejich zřizovatelů.
- Ve skupině obcí zvolte pro všechny přijatelný systém rozhodování o škole (hlasování), včetně jejího financování (lze financovat podle počtu žáků školy, podle počtu obyvatel obce, podle financování z RUD apod.).
Mikroregion v datech
Situace v území pohledem na data
ZŠ a MŠ Údolí Desné je tvořena dobrovolným svazkem následujících obcí:
Počet obyvatel (2023) | |
---|---|
Rapotín | 3314 |
Petrov nad Desnou | 1217 |
Sobotín | 1142 |
Vernířovice | 199 |
Rejchartice | 172 |
Možnosti práce s daty
Seznamte se s daty, která pomáhají pochopit vztahy mezi vzděláváním a sociálními podmínkami. Vyberte si formu, která vám nejvíce vyhovuje.
Analytické zprávy
Pro každé ORP jsme připravili analytickou zprávu. Slabá a silná místa ve vzdělávání, porovnání a realistické cíle. Stáhněte si.Semináře nad daty
Sejdeme se ve vašem ORP a s různými aktéry společně diskutujeme o potřebách v různých oblastech. Zjistěte víc.DataPAQ
Regionální data o vzdělávání a sociálních podmínkách můžete snadno analyzovat a vizualizovat v nástroji DataPAQ.Kde hledat další inspiraci?

ZŠ a MŠ Bez Hranic
Překonání obav ze svazkování se vyplatilo. Škola šetří peníze a sdílí učitele i moderní učebny.

MŠ Venkov
Malé obce za novou školu nemusí platit miliony

MŠ Trutnov
V Trutnově se jedenáct školek spojilo do jedné. Zajistila se tím větší dostupnost logopedů a příznivé prostředí pro vzdělávání učitelek