MŠ Trutnov
V Trutnově se v roce 2003 sloučily všechny mateřské školy pod jedno ředitelství. Řízení takové školy by bylo náročné, pokud by ředitelka nedelegovala úkoly spojené s řízením nebo hospodařením s přidělenými financemi na „ředitelky” jednotlivých pracovišť. Pro sběr a sdílení informací o dětech a pracovištích je nutná digitalizace, kterou všechny učitelky dobře zvládají.
Spojené ředitelství nabízí mnoho výhod jako například větší počet úvazů specializovaných pracovníků, vzájemnou výpomoc v případě nemoci a s ní spojené finanční úspory, sdílení školníků, společné plánování vzdělávání pedagogických pracovníků nebo setkávání učitelek v metodickém centru Začít spolu, které je součástí MŠ Trutnov. Program Začít spolu postupně prostupuje do všech tříd a metodické centrum dává učitelkám možnost mezi sebou sdílet zkušenosti a navzájem se poznávat.
Vznik jedné mateřské školy
V roce 2011 se již spojená MŠ rozšířila. Mateřské školy v Trutnově měly dohromady 340 žádostí o umístění dětí, mateřská škola ale měla kapacitu pouze pro 240 z nich. Aby vznikly další tři třídy, využily prostory stacionáře v ulici Náchodská.
Spojení školek do jedné příspěvkové organizace umožnilo lepší využití kapacit jednotlivých pracovišť. Pokud si rodiče podali žádost v jedné školce, která už neměla volné místo, bylo možné se domluvit na alternativním umístění, a rodiče tak nemuseli podávat nové a nové žádosti (Tisková zpráva, Město Trutnov, 2011).
Oblasti dobré praxe
Jeden subjekt, mnoho výhod: delegace úkolů na jednotlivá pracoviště jim nabízí samostatnost. Více tříd má k dispozici více specializovaných pracovníků.
Mateřskou škol tvoří 11 pracovišť, což by bylo organizačně náročné, kdyby vše spravovala jedna ředitelka. Naštěstí v Trutnově funguje delegování některých činností ředitelky na zástupkyně v jednotlivých budovách. Ředitelce Vladimíře Priputenové k nastavení procesů pomohlo také studium školského managementu.
„Mám na každé školce svoji zástupkyni a na těchto 11 pracovnic deleguji povinnosti. Ony jsou takovými, jak my říkáme, malými ředitelkami na svých školkách. Rodiče je stejně oslovují, paní ředitelko.“
Ředitelka pracovištím zároveň rozděluje rozpočet a zástupkyně s ním poté samy hospodaří, což znamená, že ředitelku nezatěžují požadavky na objednávky materiálů apod. Samozřejmostí je komunikace zástupkyň s rodiči a spolupráce s dalšími specialisty v oblasti nadání nebo speciálních vzdělávacích potřeb.
S větším množstvím pracovišť a tříd je možné pokrýt speciálními pozicemi potřeby všech dětí. V MŠ Trutnov jsou čtyři speciální třídy (běžný počet na město s 30 tis. obyv.) a výhodou zde zaměstnaných speciálních pedagogů či logopedů je, že mohou být jednoduše k dispozici pro všechny děti a pracovníky. Velikost subjektu umožňuje i větší flexibilitu ve využívání státního financování, tzv. PHmaxu:
„Hodně financí jsem věnovala tomu, abych na všech pracovištích měla proškolené logopedické preventistky (logopedické asistentky). Pokud máme děti, které opravdu špatně mluví, požádáme o supervizi odbornice ze speciálních tříd, které poskytnou preventistkám odbornou pomoc.
Letos jsem si dovolila ještě jednu výjimečnost. Měla jsem na PHmaxech (finance od státu na učitele) jeden volný úvazek, který jsem v loňském roce využívala pro učitelku, která nám vykrývala pracovní neschopnosti. Ten jsem zrušila, abych od 1. září zřídila pozici školského logopeda. Jedna z odbornic se tudíž úplně uvolnila od učení a je k dispozici dětem, všem preventistkám a zároveň i rodičům. Školská logopedka například představila učitelkám metodu Elkonin, která rozvíjí řečové schopnosti u dětí před nástupem do základní školy a od října 2024 se využívá na všech pracovištích.“
U velkého objektu je zřejmá soběstačnost také v provozních záležitostech. Mateřská škola má vlastní prádelnu a autem poskytnutým od zřizovatele do ní sváží prádlo z ostatních pracovišť. Spolupráce se zřizovatelem je zřejmá i v rámci plánování nových kapacit – jelikož škola musela při loňském i letošním zápisu odmítnou 65 dětí, jedná se o stavbě nebo přístavbě, aby se kapacity navýšily.
Digitalizace procesů umožňuje rychlou komunikaci a ubírá na papírování
MŠ Trutnov se v roce 2013 zúčastnila projektu, během něhož se veškerá administrativa přesunula do Google prostředí – na sdíleném disku se nachází veškeré dokumenty týkající se vzdělávání i ekonomiky. Ředitelka Vladimíra Priputenová přiznává, že si propojení tolika pracovišť bez digitalizace nedokáže představit. Například pokud je třeba vyplnit některé údaje za všechny pracoviště, je nejjednodušší odeslat požadavek všem učitelkám, jež jsou schopné z chytrých telefonů vyplnit tabulku.
V roce 2021 se navíc zavedla digitální třídnice. Do všech tříd se pořídily počítače a všechny generace učitelek se naučily se systémem pracovat. Systém umožňuje také provádět zápisy dětí, kdy ředitelka může kdykoliv ověřit či zjistit libovolné informace z konkrétního pracoviště – například údaje o dítěti pro pro OSPOD. Ušetří se tak čas na telefonátech učitelkám, které se mohou věnovat vzdělávání dětí.
Inovativní program Začít spolu pomalu prostupuje do velkého množství tříd a má dopad na práci učitelů i výuku dětí
Program Začít spolu vnáší do mateřských škol nové metody výuky. Děti pracují v centrech aktivit (Knihy a písmena, Domácnost, Manipulační a stolní hry, Pokusy a objevy, Voda a písek apod.) a využívají řadu pomůcek, které jim prezentují učivo v kontextu reálného světa. Prosadit u učitelek program, který může výrazně měnit jejich přístup a pohled na výuku, může být obtížné. Snižuje se jistota z nabytých zkušeností a učitelky mohou ve vzdělávání někdy začínat „*od začátku”. *
Přesto se Začít spolu v MŠ Trutnov daří. Dvě pracoviště se už do programu plně integrovala a ve zbytku školek je minimálně jedna nebo dvě třídy, které podle něj pracují. Začít spolu tedy zatím nefunguje všude plnohodnotně, ve všech třídách se už ale využívají vybrané principy – například v podobě ranního úkolu pro rodiče nebo ranního kruhu, ve kterém je prostor pro sdílení a získávání empatických dovedností.
Prostupování programu do všech tříd a pracovišť opět pomáhá celková velikost MŠ. Na pracovišti MŠ Novodvorská se nachází metodické centrum Začít spolu a díky tomu je pro všechny učitelky trutnovských mateřských škol dostupné další vzdělávání, do kterého je ředitelka netlačí, ale snaží se k němu všechny pozitivně motivovat prostřednictvím dostupného metodického centra (MŠ s plně integrovaným programem):
„Já výuku se Začít spolu nikomu nepřikazuji, ale spolu s metodičkou dáme nabídku právě prostřednictvím metodického centra, aby se učitelky přišly podívat do třídy s programem Začít spolu, jak tam vzdělávání probíhá. Samy často přijdou a zjistí, že spoustu věci částečně dělají, jen si je potřebují víc uvědomit. Pro 20 zájemkyň jsme v loňském roce otevřeli přímo u nás ve spolupráci se Step by Step ČR kurz Začít spolu. Pro velký zájem připravujeme na únor 2025 kurz další. Nově proškolíme celkem 40 učitelek.
Metodické centrum je výhodné také v tom, že se v něm učitelky mají možnost poznat, a zároveň postupně navštíví ostatní pracoviště. Máme 145 zaměstnanců, tudíž není šance se najednou potkat, tak aspoň takto se učitelky vzájemně poznávají. Setkání jsou to vždy milá, vřelá a především inspirativní."“
Doporučení prvních kroků pro zavedení dobré praxe
- Jako zřizovatel a ředitelé mateřské školy si sedněte k jednomu stolu a zhodnoťte výhody i překážky potenciálního spojení mateřských škol. Určitě se objeví složitá témata jako zánik ředitelských pozic.
- Diskutujte o možných problémech a překážkách s řediteli a zřizovateli, kteří spojením prošli.
- Zkoumejte možnosti implementace principů programu Začít spolu ve vašich mateřských školách. Metodiku naleznete na www.zacitspolu.eu
Mikroregion v datech
Situace v území pohledem na data
V městě Trutnov je jedna velká MŠ s jedenácti pracovišti, 2 speciální mateřské školy a jedná soukromá škola. MŠ Trutnov měla v roce 2023/2024 kapacitu 844 dětí. dětí.
Počet dětí v mateřských školách (2024/25) | Počet mateřských škol (2024/25) | |
---|---|---|
Trutnov | 988 | 4 |
Možnosti práce s daty
Seznamte se s daty, která pomáhají pochopit vztahy mezi vzděláváním a sociálními podmínkami. Vyberte si formu, která vám nejvíce vyhovuje.
Analytické zprávy
Pro každé ORP jsme připravili analytickou zprávu. Slabá a silná místa ve vzdělávání, porovnání a realistické cíle. Stáhněte si.Semináře nad daty
Sejdeme se ve vašem ORP a s různými aktéry společně diskutujeme o potřebách v různých oblastech. Zjistěte víc.DataPAQ
Regionální data o vzdělávání a sociálních podmínkách můžete snadno analyzovat a vizualizovat v nástroji DataPAQ.Kde hledat další inspiraci?

ZŠ a MŠ Bez Hranic
Překonání obav ze svazkování se vyplatilo. Škola šetří peníze a sdílí učitele i moderní učebny.

ZŠ a MŠ Údolí Desné
Jedno ředitelství malých škol nabízí sdílení učitelů, provoz školního autobusu nebo méně administrativy

MŠ Venkov
Malé obce za novou školu nemusí platit miliony