Zpět na mapu a katalog dobré praxe

Město Bílina

Bílinu si mnozí spojují s vysokým vzdělávacím neúspěchem, od roku 2017 do roku 2023 zde nicméně kleslo nedokončování základního vzdělání o více jak polovinu z 33 % na 13 %. Za úspěchem stojí jistě kvalitní práce škol, ale také aktivní kroky zřizovatele: sloučení odboru sociálních věcí a školství, financování podpůrných pozic, zapojení městské policie nebo spolupráce s krajem na vytvoření poradenského zařízení přímo ve městě. Zmíněný balíček aktivit dohromady tvoří efektivní řešení pro snižování školního neúspěchu, identifikaci skrytého záškoláctví nebo snížení administrativy učitelů, což přináší jasné výsledky.

Oblasti dobré praxe

Spolupráce odboru školství, OSPOD, ředitelek a ředitelů

Pro řešení vzdělávacího neúspěchu je klíčová výměna informací mezi školami, odborem školství a odborem sociálním. V Bílině dříve nefungovala vhodně komunikace z odboru sociálních věcí, což byl jeden z důvodů jeho sloučení s odborem školství.

„Škola nechtěla spolupracovat s OSPODem, ten zase se školou, a my jsme nemohli najít způsob, jak to prolomit. Myslím, že to byl hlavní důvod, proč jsme sloučili odbory a teď najednou zjišťujeme, že ta provázanost je opravdu veliká, a bez ní si to nedovedu představit a vyhovuje to všem. Dřív neexistovalo, aby někdo z OSPOD šel na výchovnou komisi, to byl píseček školy. Ani neexistovalo, že by sociální pracovník pomohl škole a pracoval s dětmi.“

Eva Böhmová, vedoucí odboru školství, sociálních věcí a zdravotnictví

Těsnější propojení vzdělávací a sociální oblasti u zřizovatele pomohlo také školám a sociálním pracovníků, kteří mohli následně prohloubit spolupráci. O potřebných tématech bylo snadnější diskutovat na pravidelných schůzkách MŠ a ZŠ a zřizovatele, kde byl osobně vedoucí oddělení OSPOD. Přestupky záškoláctví se nově řešily pod jednou střechou bez složité výměny informací.

Skryté záškoláctví je těžko řešitelný problém. I v Bílině přiznávají, že na něj nenašli zaručený recept, zkoušejí ale více cest, které mohou fungovat. Jednou z nich je striktní přístup škol k pozdě omluveným absencím. Absence nelze omlouvat zpětně (lhůta 1–3 dny), a díky tomu se ohrožené děti rychleji dostanou do pozornosti OSPOD a sociálních služeb. Školy mají nastavené jasné podmínky pro neomluvené hodiny. Pokud jich má žák deset, svolává se výchovná komise. Při pětadvaceti neomluvených hodinách se oznamuje případ OSPOD (praxe podle školních řádů ZŠ Za Chlumem a ZŠ Aléská).

Pro vzdělávací úspěch je důležité přiblížit žákům poradenské zařízení i střední školu \

Město spolupracuje s Ústeckým krajem, který si uvědomuje, že je třeba vzdělávání v Bílině podporovat. V září vznikl za podpory kraje komplex pedagogicko-psychologické poradny (PPP), speciálně pedagogického centra (SPC) a ambulantního střediska výchovné péče (SVP). Jedná se o odloučené pracoviště PPP a SPC z Teplic, které působí přímo v Bílině. Přiblížení poradenských zařízení nepomůže jen školám, ale hlavně rodinám, pro které může být náročné dojíždět za diagnostikou do vzdálenějších měst, jak potvrdila místostarostka Marcela Dvořáková: „Potřebujeme diagnostikovat, nastavit spolupráci, vytvořit plány a tak dál, a měli jsme velké problémy, když se objednal termín v Mostě nebo v Teplicích a rodina z nějakého důvodu nemohla dorazit.“

Otevření střední školy (odhadem v roce 2026) by mělo zajistit, že žáci po intenzivní snaze základních škol neskončí na pracovním úřadě a budou se dále vzdělávat. Město koupilo od firmy ČEZ mateřskou školu, kterou plánuje předělat na učňovské středisko. Cílem je zavést učňovské obory, které najdou využití ve mestě – úprava zeleně, údržbáři, pečovatelky a pečovatelé. O zprostředkování výuky se zatím rozhoduje, existují dvě řešení: Prvním je vytvoření odloučeného pracoviště některé z okolních středních škol, druhým je začlenění učiliště pod ZŠ Za Chlumem po vzoru ZŠ a SŠ Krupka.

Sociální pedagog zapojuje znevýhodněné dětí do vzdělávání a ulevuje učitelům od administrativy

Sociální pedagogové jsou na školách díky evropskému financování, město je ale dříve platilo i z vlastních zdrojů. Kromě kombinace vzdělávání a sociální práce (návštěvy v rodinách, dohled nad ranním příchodem dětí do školy) dokáží sociální pedagogové také ulevit učitelům od administrativy. Učitelé by bez jejich pomoci museli sami řešit administrativu spojenou s poradnami, OSPODem nebo policií.

„Než se tomu říkalo sociální pedagog, financovali jsme takové pracovníky i jako zřizovatel (bez projektů). Pak s tím nápadem přišly paní ředitelky. Řekly, že tu pozici potřebují, aby jim pomáhala v kontaktu mezi dětmi a rodinou, protože bez toho kontaktu to nejde. A hlavně, učitelé toho mají strašně moc, učení ve školách je hodně náročné a aktivity navíc je hodně zatěžují.“

Marcela Dvořáková, místostarostka

Na školách fungují také preventivní programy spojené s vyšším množstvím administrativy, neboť se dohlíží na dění ve třídách kvůli prevenci šikany. To se neobejde bez papírování zprostředkovaného sociálními pedagogy, protože pouze zaznamenaný případ nevhodného chování lze v budoucnu řešit a zařídit pro něj adekvátní intervence.

Městská policie pomáhá školám se zvyšováním školní docházky a získává si důvěru potřebných dětí na víkendových výjezdech

Městská policie spolupracuje se zřizovatelem i školami v mnoha směrech. Například pokud v dopoledních hodinách potkají školou povinné dítě, zkontrolují jej a předají škole nebo rodičům. V tomto ohledu funguje místní znalost, protože v patnáctitisícové Bílině policisté vědí, v jakých místech mohou na děti narazit a mnohdy také znají jejich rodinné zázemí.

Policisté se osvědčili také jako doručovatelé úředních dopisů, u kterých jsou úředníci přesvědčeni, že by si je rodiče na poště nevyzvedli. Přítomnost pracovníků pomáhá i na víkendových výjezdech s dětmi pod dohledem OSPOD. Nejde zde pouze o posílení autority, ale prohlubují se také vztahy s dětmi, aby neměly později strach se na policii s čímkoliv obrátit, vzhledem k jejich často problematickému rodinnému zázemí.

Doporučení prvních kroků pro zavedení dobré praxe

  1. Zmapujte si na úrovni zřizovatele, jak spolu jednotliví aktéři dokáží sdílet informace o žactvu (odbor školství, odbor sociální, OSPOD, školy, řešení přestupků). Pokud je například obtížné řešit přestupky za záškoláctví nebo sdílet informace o dětech mezi odbory, možná je čas odbory sloučit nebo přenést část agend do jednoho centrálního místa (např. odbor školství).
  2. Ve spolupráci s krajem veďte dialog o možnostech přiblížení poradenských zařízení a oborů středních škol (včetně učebních oborů) vašemu městu nebo obci. Poradny i střední školy mohou vzniknout jako odloučená pracoviště, potřebnost lze odůvodnit čekacími lhůtami na diagnostiku nebo vzdáleností středních škol od sociálně znevýhodněných žáků.
  3. Využijte na maximum možnosti sociálních pedagogů, kteří mohou dohlédnout na informovanost rodičů o škole, školní docházku žáků nebo snížit administrativní zátěž učitelů při komunikaci s úřady.

Mikroregion v datech

Situace v území pohledem na data

Vytvořením jednotného odboru pro sociální věci a školství v kombinaci s intenzivní spoluprací škol, sociálních služeb a města, dosáhla Bílina výrazného snížení nedokončování základního vzdělávání

Nedokončování základního vzdělávání (2016/17)Nedokončování základního vzdělávání (2023/24)
ORP Bílina25,1 %11,9 %
Ústecký kraj8,5 %7,1 %
Průměr ČR4,2 %2,9 %
Zobrazit v dataPAQ.cz

Možnosti práce s daty

Seznamte se s daty, která pomáhají pochopit vztahy mezi vzděláváním a sociálními podmínkami. Vyberte si formu, která vám nejvíce vyhovuje.

Analytické zprávy
Pro každé ORP jsme připravili analytickou zprávu. Slabá a silná místa ve vzdělávání, porovnání a realistické cíle. Stáhněte si.
Semináře nad daty
Sejdeme se ve vašem ORP a s různými aktéry společně diskutujeme o potřebách v různých oblastech. Zjistěte víc.
DataPAQ
Regionální data o vzdělávání a sociálních podmínkách můžete snadno analyzovat a vizualizovat v nástroji DataPAQ.
Zpět na mapu a katalog dobré praxe